2008-03-27

Posten Söder - Sörkällegatan 3


Den 1 september 1947 öppnade Posten ett kontor i detta, då nybyggda huset, på Sörkällegatan 3. Redan från första dagen blev postkontoret livligt anlitat enligt poststationsföreståndaren Ragnar Askerup.

På marken hitom huset och till vänster anlades en liten park som fortfarande sköts av personalen vid parkförvaltningen. Och när jag för några år sedan guidade personalen vid en stadsvandring fick jag höra att man fortfarande kallade parken "Posten Söder" trots att postkontoret sedan många år har upphört.//

3 kommentarer:

  1. Gunnar, nu skojar Du väl ändå ??
    Sörkällegatan 11 ?
    Du menar väl 1 eller möjligen 3 ?

    KB

    SvaraRadera
  2. Var nog trött. Skall väl vara 3. Kan inte hitta 1 så jag har ändrat det till 3.

    SvaraRadera
  3. Det postkontoret rånades någon gång på femtiotalet, stor lokal sensation. Jag vet det genom min gamla mor, rånaren var nämligen gift med en faster till mig, och händelsen blev väldigt uppskriven på sin tid. Om det var i Bohusläningen och/eller Kuriren kommer jag inte ihåg, hela förstasidan var fylld med råninfo, jag har själv sett tidningen som sparats.

    SvaraRadera