2008-03-16

Kalla kårar.....


Den här bilden från Folkets hus A-sal ger mig kalla kårar. Vid större skrivningar i realskolan fick vi gå hit för ett par timmars plåga. På scenen satt en lärare och vaktade och några smög omkring bland oss elever och kollade så att vi inte fuskade. Och om jag minns rätt så var glödlampan på toaletten urskruvad och man fick ha dörren öppen för att få in lite ljus. Allt för att försvåra fusk.

Jag vet inte vem som tagit bilden eller vilka eleverna är men känner någon igen sig så hör av er.//

7 kommentarer:

  1. Usch ja, det var hemska tider. Pappersprassel, svettig nervositet, harklingar, lärarnas ljudlösa kolltassade bakom ryggen på en, toan utan ljus och lärare som följde med ut och nästan in i toan och kollade,
    Det var betydligt trevligare när det var dans eller revyer i Folkets hus...
    -loa

    SvaraRadera
  2. Känner också de där kalla kårarna längs ryggraden när jag betraktar bilden.
    Bilden är kanske på Praktiskas elever, men kan ev. vara från läroverkets realskola. UHAL hade också denna facilitet med salskrivningar på sin repertoar. Bilden är för suddig för säkert igenkännande av eleverna. Tycker ändå att jag känner igen en del av mina klasskamrater, men jag kanske inbillar mig detta. Dock tycker jag mig känna igen läraren som står och smyger i dörren längst uppe till höger. Kan vara en fransklärare på läroverket som jag tror hette Leif..någonting. Han undervisade bl.a. i "min" klass. Detta var under mitten av femtiotalet.
    Kanske det finns någon annan bloggläsare som säkert känner igen någon/några av eleverna.
    Läraren som residerade på podiet antecknade omsorgsfullt varje toalettbesök, i en särskild liggare. Där angavs med stor precision "avgångs- resp. ankomsttiderna" för var och en.
    Mycket riktigt var det inget ljus på toaletten. Den dörrvaktande läraren hade uppsikt utåt s.a.s. vid någon elevs toalettbesök.
    Fusk var således helt uteslutet på den tiden.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att Praktiska använde Folkets hus som skrivsal, åtminstone inte under senare delen av 50-talet. Jag tror att denna bild är tagen runt 1957 och jag tror liksom Rolf Ohlson att det är en del av mina klasskamrater som är med, bl.a. Lars-Gunnar Linnås och Leif Magnusson borta vid den ena dörren och någonstans i salen sitter säkert jag själv. Vid den andra dörren sitter, tror jag, Carl Landtmansson, adjunkt i kemi och biologi, som vakt. Det vore intressant om det gick att åstadkomma en bild med högre kvalitet, då skulle det säkert gå att identifiera de flesta.

    SvaraRadera
  4. Nu är bilden av högre kvalitet. Håller med om att det är Landtmansson.

    SvaraRadera
  5. Den bättre upplösningen gör att jag backar på mina namnförslag. Att det är Carl Landtmansson är jag dock mera säker på.

    SvaraRadera
  6. Landtmansson OK det är det nog. Efter noggrant begrundande vill jag nog påstå att det kan vara klass 5:5C (läroverket) som har skrivning hösten 1954. Lars-Gunnar Linnås, Bengt Björksten anser jag är tydliga längst ute till höger. Russel Johnsson är också med. Olle Lundgren anser jag mig se ganska i mitten av bilden. Sitter nog med själv också. En del av tjejerna känns också igen, men det är endsat en som jag kommer ihåg namnet på, Laila Ahlström. Har tyvärr ingen skolkatalog från den tiden, annars hade det varit möjligt att ge fler namn.
    Har jag ändå fel i mina antaganden så får det väl gå. Salskrivningarna i sig kan man aldrig glömma.

    SvaraRadera
  7. Kan bidraga med att Praktiska hade Folket Hus som skrivningssal under "min tid" d.v.s. 1960-talet, åtminstone 1963-64, när det drog ihop sig till real-examen för mej.
    Hur det var före och efter denna tid, kan jag däremot inte säga.
    När jag läste på distans vid Gbg universitet, på 1980-talet, så tentade vi i ännu ruggigare lokaler, någon jättesal i Mölndal och även på Handelshögskolan.
    Men som ni andra har skrivit; det vara inga upplevelser som framkallade någon eufori.
    Men nu kan vi ju läsa vad f-n vi vill, i lugn och ro!
    Passar på att önska GLAD PÅSK till alla!

    SvaraRadera