2008-02-22

Översvämning igen - aldrig sett så mycket vatten


Så var det dags igen. Stormen drog in över kusten under eftermiddagen. Jag befann mig i den stora stenbyggnaden, Skolhuset, på Gustafsberg och märkte inte så mycket av den inledningsvis. Men så hörde jag att det var 42 m/s på Uddevallabron och då tittade jag ut.

De vita gässen på Byfjorden var gigantiska och på håll såg jag att vattnet nere vid Vandrarhemmet gick upp på land innanför byggnaden.

Eftersom jag var tvungen att avsluta arbetsdagen på Bohusläns museum anade jag det värsta då jag närmade mig längs Göteborgsvägen.
Mycket riktigt, ena vägbanan var översvämmad fram till Idrottshallen. Vattnet stod högt i Teaterplantaget och sträckte sig ända fram till Simhallens entré.
Det gick inte att komma fram mot museet så jag gjorde omfattning höger och körde så småningom in i kastanjeallén vid Museiparken. Dit har vattnet aldrig nått tidigare, i vart fall som jag har sett, men så här såg det ut nu. Ingen chans att ta sig in på museet således och frågan är om det finns folk kvar där inne?
På Kampenhofs stora parkering stod det många bilar och flera av dem kommer att få in vatten genom dörrarna. Helt omöjligt att ta sig dit.
och titta på ljud- och bildklippet här.//


1 kommentar:

  1. Tusen tack, vi undrade så hur det såg ut! Själv skulle jag möta ett tåg 20.28, men det står still i Göteborg...
    Simone

    SvaraRadera