2008-01-17

Ruggigt bra thrillerserie börjar i kväll


I kväll börjar en ruggigt bra thrillerserie på SVT 1 21.00. Det är den danska Forbrydelsen eller Brottet som den heter på svenska.
I programförklaringen läser jag "Ett brott med förgreningar! I den danska thrillerserien Brottet får ett mord oanade konsekvenser. I takt med att polisens efterforskningar framskrider öppnas Köpenhamn som en kinesisk ask - full av hemligheter och maktkamp".
Jag såg den under 2007 på NRK 1 - tio avsnitt på våren och tio på hösten. Helt klart är detta bland det bästa jag sett på TV. Man längtade varje vecka till torsdag för att få se hur det skulle gå. När jag hade sett avsnitt 17 var spänningen så olidlig att jag inte kunde vänta utan gick då in på DR 1:s webb och såg de sista tre avsnitten i datorn. I Danmark sändes serien några veckor tidigare än i Norge. Men eftersom min danska inte är så jättebra såg jag sedan om dem i NRK 1.
Huvudpersonen är kriminalkommissarie Sarah Lund som spelas av Sofie Gråbøl. Sarah Lund går sina egna vägar, vilket inte alltid uppskattas av polisledningen.//

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Va bra att du hojtade till. När jag läste, 20 avsnitt tänkte jag-ALRIG. Får omvärdera det nu;-))
    Simone

    SvaraRadera