2008-01-04

På plats på Gustafsberg


Nu är jag sedan några dagar på plats på Gustafsberg. Och en sådan här gammal fin skylt sitter på min dörr. Dock borde det stå "Träffas INTE kl 11-1." Jag skall ju jobba 50 % på museet och övrig tid (100 % ?) på Gustafsberg. Preliminärt har jag tänkt mig att jobba förmiddagarna på Bohusläns museum och under lunchen förflytta mig till Gustafsberg för att sedan jobba resten av dagen där. Givetvis kommer det inte att hålla fullt ut men ungefär så tror jag att det får se ut.

De här senaste dagarna har varit mycket intensiva. Jag har träffat många personer som har velat träffa mig och vice versa. Stiftelsen har sex anställda förutom mig, arrendatorer, hyresgäster, en hel del skog både på Gustafsberg och på Gullmarsberg i Skredsvik. Det var ju så att Anders Knape köpte Gullmarsbergs säteri några år före sin död på 1780-talet. Där har alla hus utom ett försålts genom åren men en hel del skog finns alltså kvar.

Jag försöker nu dessa dagar att få en så bred uppfattning som möjligt om all verksamhet som stiftelsen är engagerad i så att jag är någorlunda insatt innan jag på onsdag kväll träffar direktionen för första gången. (Styrelsen för Gustafsbergsstiftelsen kallas precis som för tvåhundra år sedan för direktion.)
Förutom den förvaltande direktören består direktionen av nio ledamöter. Direktören och sju av ledamöterna utses av Uddevalla kommunfullmäktige och två av Länsstyrelsen.
Det finns flera frågor att ta i redan från början så det blir nog en hel del kvällsarbeten på mitt kontor i Skolhuset.//

3 kommentarer:

  1. Har kollat Gustafsbergs hemsida alldeles nyss. Din förmodan att 100% arbete väntar torde nog äga sin riktighet. Det är ett stort fält att verka inom. Säkerligen mycket stimulerande i den miljön! Lycka till med arbetet! Hemsidan blir väl rättad så snart du hinner, så att man hittar rätt förvaltande direktör där.

    SvaraRadera
  2. Välkommen! Det ska bli jätteroligt att följa ditt arbete med Gustafsberg, härligt att se att du brinner så mycket för området och uppgiften. Jag hoppas att dina kunskaper och ditt intresse kommer Gustafsberg till nytta. Lycka till med att sätta dig in i det stora fältet, så kanske vi ses till sommaren när vi sommargäster kommer ut igen. Tills dess följer jag bloggen!

    SvaraRadera
  3. Efter allt skriverier i tidningen, så tycker jag att krögarna på restaurang Gustafsberg har blivit orättvist behandlad. Så mycket arbete som dom sista krögarna har gjort för sina gäster. Och många vet om hur stiftelsen har behandlat krögarna. Ex stiftelsen har ju själva alltid velat ha allting gratis, ex äta där utan att betala. Dom har aldrig haft vilja att renovera restaurangen, och mycket mer. Men hyran skall in. Är det inte så att utav hyrespengarna, skall det också användas till att renovera. Men man har sett hur hårt krögarna har arbetat. Och även givmilda, ex gett julmat till behövande i Uddevalla. Pensionärerna som kunde äta billig lunch på somrarna. Må+nga som är arga över att stiftelsen inte kunde tillmötesgå mer och hjälpa krögarna.
    Det har alltid varit så i stiftelsen, och inte kommer det att bli någon ändring. För dom som varit nu dom sista åren, var dom bästa som funnits, både med maten, priser, underhållning, och dom satsade på att göra det bra. Att ta in catering istället, bedrövligt. Dålig reklam för Uddevalla. Det blir svårt att ersätta dom sista krögarna. Om det blir någon ny så kommer det att jämföras med dom föregående. Stiftelsen tänker bara på sig själva, förstör för vår kommun, sanningen att om någon utifrån frågar om restaurangen, varför den är stängd, då blir det att berätta att det är stiftelsens fel, att det har hänt. Varför är dom så slöa i styrelsen? Vakna och tänk efter vad ni gjort. Ni försökte inte ens att hjälpa till att försöka behålla krögarna. Hur förklarar ni detta? Förklara ryktet varför dom inte fick vara kvar, istället för att skylla på andra. Först säger ni att ni inte har råd med att renovera, men sen får det kosta vad det vill ang. beställningarna. Är det ingen av er i styrelsen som vågar ta tag i detta? Allt detta skulle ni ha tänkt på innan det var försent. Och nu skyller ni på krögarna. Vi är många som är arga, eftersom vi var stolta över restaurangen och jättegod mat, trevlig underhållningen, priserna, personalen, julborden. Hur skall ni rätta till detta?

    SvaraRadera