2007-12-23

Tomten är far till alla barnen


Så har jag sett den igen. För vilken gång i ordningen vet jag inte men filmen Tomten är far till alla barnen från 1999 köpte jag på VHS för flera år sedan. Givetvis passar den extra bra i dessa tider men den går att se året om, och gång på gång. Skådespelarprestationerna är lysande och min favorit är Dan Ekborg.
Så här står det på omslaget:
"Sara bjuder in sina tre tidigare män, deras nya fruar och deras nya barn att fira julafton tillsammans med sin nya man Janne. Allt för att barnen ska få uppleva en äkta jul tillsammans med alla sina föräldrar.
Med en del sprit innanför västen råkar Janne av misstag avslöja för en av gästerna att han låtit sterilisera sig utan att ha berättat det för Sara, som i sin tur inget högre önskar än att få barn med Janne. Det tar inte lång tid innan alla på festen känner till Jannes lilla anatomiska ingrepp. Alla utom Sara.
Vid middagen avslöjar Sara strålande den glada nyheten: hon är gravid! Janne ska äntligen bli pappa!"
Bland skådespelarna ses Peter Haber, Katarina Ewerlöf (som fick en guldbagge för rollen), bröderna Dan och Anders Ekborg, Alexandra Dahlström, Jessica Zandén, Suzanne Reuter m fl.
Se den! Den är tokrolig! (från 11 år).//

6 kommentarer:

  1. En riktigt GOD JUL till dej och din fru, samt till alla andra blogg-kommentatorer och andra som skaffar material till blogg-sidan.
    Hoppas bara att ingen får uppleva scener, som det finns en del i nämnda film.
    Må julen vara rofylld, må ingen varken föräta eller fördricka sej.
    Mycket mer har jag inte att säga just nu.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den! Den får mig att inse hur bra vi har det;-)
    Önskar dig en riktigt God Jul, tack för all hjälp under året.'
    JULKRAM Simone

    SvaraRadera
  3. Jag håller med, en verkligt rolig film! Det finns i mitt tycke ännu en -"Vi hade i alla fall vackert väder"- (husvagnsfilmen om ni minns den). Den är en goding även om den inte handlar om julen (snarare hjulen). Spelade in den från TV för många år sedan.
    God Jul alla bloggläsare!

    SvaraRadera
  4. Min enda invändning när vi såg om den dotter och jag häromkvällen är att tomtemisshandeln är för brutal! Jag tror inte att man idag skulle ha valt att göra fullt så våldsamma scener. Genom en bloggbekant har jag fått veta att filmen just i höst haft premiär i Tyskland, dubbad till tyska förstås. Så nu får tyskarna ännu en fördom om svenskar att lagra till de andra!

    Önskar dig och de dina en riktigt
    God Jul!

    Annaa M

    www.annaamattsson.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Jag ser att blogginlägget är ett år gammalt, men kanske får du meddelande om nya kommentarer via mail. Det brukade jag få när jag hade blogg.

    Först, jättekul att du uppskattar Tomten är far till alla barnen.

    Sen, jag vill bara rätta Annaa. I november 2007 hade Tomten mycket riktigt premiär i Tyskland, men det var INTE en dubbad version, det var en nyinspelad helt tysk version med tyska skådisar. Riktiga tungviktare dessutom.

    http://www.meineschoenebescherung.de/

    Bara så det blir rätt!

    God jul förresten.

    SvaraRadera
  6. Jodå, jag fick ett mejl med din kommentar och har vidarebefordrat det till Annaa. Skulle vara kul att se den tyska versionen men jag har svårt att tro att den kan vara roligare än den svenska.
    God jul tillbaka! Nu är det snart dags att sätta sig framför Tomten igen - en högtidsstund.

    SvaraRadera