2007-12-09

Oddevillan


Rolf Rodin från Klubben Rock ´n´ Roll West frågar:

"Vi har nu hyrt den s k Oddevillan med adress Kasen byggnad 119. Vet du något om detta hus? När det är byggt osv?"

Nej, tyvärr vet jag inte när det byggdes. Dock har jag frågat en f d kollega Björn Martinsson, som hade sitt eletronikföretag i Oddevillan vad han vet.

Björn vet att huset byggdes av Statens Järnvägar, alltså inte av Uddevallavervet. I övervåningen fanns det en bostad för en SJ-tjänsteman och i bottenvåningen två lägenheter för SJ-arbetare. Dessa skall ha arbetat vid den omformarstation som fanns i närheten.

Senare hade Uddevallavarvets kontrollavdelning huset och efter den AB Materialröntgen. Det minns jag själv efterson en barndomskanrat till mig började jobba där. Materialröntgen startade förmodligen sin verksamhet då man slutade att nita ihop fartygsplåtarna och svetsade istället. Man kontrollerade helt enkelt svetsfogarna.

Den här fina bilden är tagen av Elmar Meister som var en av de yrkesskickliga tyska plåtslagare som värvades till Uddevallavarvet. Bilden är tagen i mars 1951 och jag har fått låna den genom Elmars svärson Sten-Åke Meister (stort tack!). På den här bilden ser vi den s k Oddevillan så den fanns i vart fall 1951. Antagligen är den äldre än så.//

2 kommentarer:

  1. Huset byggdes som personalbostad till omformarstationen i Uddevalla på 1930-talet. Alltså SJs första omformarstation i Uddevalla. Hustypen har lite populärt kallas linjemästarbostad eftersom det var linjemästaren /(alltså avdelningschefen) som bodde där. Eftersom hustypen är stor torde väl en eller två familjer ytterligare fått plats.

    SvaraRadera
  2. Hej Uddevallare! Det visar sig att min farfar Helmer Dejmo som var linjemästare har bott här med sin familj! Det var under tidigt 50-tal . Då fanns det en vacker trädgård här, så det var innan varvet expanderade. MVH Barnbarn till Helmer.

    SvaraRadera