2007-10-10

Va - har dom tagit bort loggan!?


I går morse kom den så. Den "nya" Bohusläningen som det propagerats så för en längre tid. En mycket bättre tidning skulle det bli!
Jag fick en smärre chock då jag upptäckte att den gamla fina logotypen var borta. Den som är själva kännetecknet för den anrika tidningens långa historia. Jag har verkligen sedan födseln levt med Bohusläningen och genom mitt arbete kunnat gå tillbaka i alla årgångar av mikrofilmade "Bohusläningar". Kort sagt jag är en inbiten "Bohusläning".
Bedrövad lade jag i från mig tidningen och hämtade boken Svart stig av Åsa Larsson i stället. Det är hennes tredje deckare om mord i Kiruna. Att en deckare skulle konkurrera ut morgonens viktigaste stund, den med Bohusläningen, trodde jag inte var möjligt.
Och i dag fick jag detta mejl av en olycksbroder, Wille Ängermark:
"Det var med vemod som jag den 9 okt 2007 konstaterade att Bohusläningens gamla vignett hade försvunnit. Den har varit tidningens kännemärke sedan 1878. Först fanns den överst på första sidan och sedan försvann den någon gång på 1950-talet? då den gjordes till miniatyr på ledarsidan -nu är den borta!
I vignetten kunde man se Skansberget, UWHJ (Uddevalla-Wenersborg-Herrljunga Järnväg, som då var smalspårig), Byfjorden med segelfartyg, Kampenhof och Havsten och längst bort Orust och öarna - en plog och en havrekärve finns också med. Nu hade Uddevalla fått en tidning också. Man kan säga att bilden var ett utvidgat stadsvapen för Uddevalla; en sinnebild för Uddevallas framtid och utveckling.
Innan jag kunde läsa tröttnade jag aldrig att titta på denna bild. Hade tidningen varit engelsk så hade den stora vignetten fortfarande funnits kvar. Originalet som klichén gjordes efter är tydligen en etsning eller xylografi och finns väl bevarad och borde skänkas till Bohusläns Museum.
De gamla bohusläningarna uttalade tidningens namn med tryck på bokstaven ä, men nu har trycket flyttats till bokstaven o. Det gamla uttalet är väl ett minne hur namnet Bohuslän uttalas på norska. Men man får väl vara glad att tidningen inte heter BOHUSLÄNNINGEN. Men stockholmismer som "den sjuttioåriga Per Larsson " förekommer. (Akta er så inte Frans Emil Karlsson går igen).
Man kan ju inte veta vad som händer men då är det väl dags att upphöra med prenumerationen. Bortsett från detta är det en utmärkt tidning"
.
Snälla, snälla tidningsledningen!
Fundera ett varv till! Tidningens långa och viktiga historia måste få framgå någonstans! Bohusläningen är ingen dussintidning vilken som helst.//

6 kommentarer:

  1. Eftersom Åsa Larssons böcker är något av det sämsta jag läst av nya svenska författare blir jag djupt orolig. Men inte kan väl tidningen bara genom byte av logga och layout ha blivit så mycket sämre att man hellre läser hennes skräp! Brinner av nyfikenhet, måste uppsöka bibliotek å det snaraste.

    SvaraRadera
  2. Jag sa inte att tidningen blivit sämre. Bara att det var en stor besvikelse att man tagit på loggan. Det fanns liksom inte på kartan att man kunde vara så klåfingrig. Jag skall ta mig tid en dag och jämföra gammalt och nytt.
    Angående Åsa Larsson så rekommenderar jag dig att inte gå till biblioteket. Jag fick tre böcker av mina barn på födelsedagen och den första var hyfsad, nästa sådär och den tredje är seg, minst sagt. MEn man vill ju veta vem som är mördaren.

    SvaraRadera
  3. Som prenumerant i förskingringen lade jag tyvärr inte märke till att loggan försvunnit.
    Vi måste starta ett upprop för att få loggan tillbaka!
    Ett sådant gammalt kännetecken tar man helt enkelt INTE bort!

    SvaraRadera
  4. Jag saknar loggan, den kunde vara ett bra sätt att knyta ihop tidsepoker.Att visa att man är en skrift med gamla anor, som ändå förljer tiden.
    Annars tycker jag det är sämre, tror jag! Plottrigt med små duttar överallt. Ska ge det en vecka innan jag bestämt mig, men inte är det bättre, hittills.....

    SvaraRadera
  5. Sparbanken gjorde samma sak på det glada 90-talet och i efterhand är det ngt som varumärkesexperter är överens om - att ersätta eken med den "digitala dito" är en av de sämsta saker man gjort. Men det kostade miljoner konsultkostnader och ännu mer i layout. Bara för att sedan gå ihop med Föreningsbanken och ÅTER (!!!) ta in eken !!! Nytt i all ära, men vissa värden består - tänk på Klarakvarteren i Stockholm - tänk om vi haft kvar denna klenod i Sverige. När jag jobbade i Stockholm sade Nobelpristagare att de inte visste att Sverige och Stockholm blivit bombat under II:a V-kriget.... Säger en del om vad vi förlorade och inte vad vi vann....

    SvaraRadera
  6. Om Aftonbladet, som till del ägs av Schipstedt-koncernen (Norge), fortfarande kan ha med Lars Johan Hierta på sin förstasida, så bör väl Bohusläningen kunna hitta på ett sätt att inte bli helt "historielös".

    SvaraRadera