2007-09-22

Upplagda fartyg i Byfjorden


Av Lars-Åke Krantz i Sandared har jag fått den här bilden (tack Lars-Åke!). Det är hans pappa Gösta Krantz som har tagit de två femtiotalsbilderna i denna artikeln.

Efter Suezkrisen 1956 hade Suezkanalen stängts. Den blev så gott som helt oframkomlig under några år. Kanalen var en genväg för sjöfarten mellan Europa och Asien och det blev förstås ett stort avbräck då den inte gick att använda.
Byfjorden var (och kanske fortfarande är?) en svensk reservuppläggningsplats för fartyg som inte kunde hållas i trafik. Bilden kan vara tagen 1957 eller 1958 då det låg flera fartyg upplagda i Byfjorden.
Det hela upprepade sig efter oljekrisen på 1970-talet då Byfjorden återigen fick härbärgera att antal upplagda fartyg. Om jag minns rätt var det den gången 22 stora fartyg upplagda.



Kroken på den förra bilden finns kvar än i dag och ser nu, femtio år senare, ut så här majestätisk. Den finns alldeles intill Strandpromenaden och det går inte att missa den då man går där.


Jag har egna minnen från de upplagda fartygen på 1950-talet och jag minns tydligt att en vinter var det så sträng kyla att hela fjorden var belagd med halvmetertjock is.

"Hela stan" var ute och åkte skridskor på fjorden och det var en fantastisk is. Förutom en massa skridskoåkare såg man skridskoseglare och isjakter och de fick upp ordentlig fart innanför Sunningesund.
Mellan fartygen på bilden, som låg med någon meters mellanrum, åkte vi ungar skridskor och jag minns hur spännande och overkligt det var.
När vi åkte där gav vi till ordentliga rop och det blev ett fantastiskt eko mellan de höga fartygssidorna.//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar