2007-09-06

Berlin



Mycket riktigt som flera av er har räknat ut så är jag i Berlin nu. Den 13 augusti 1961 började Berlinmuren att byggas och den 9 november 1989 revs den. Av kommentarerna ser jag att dessa två datum också har haft betydelse för andra historiska händelser med anknytning till Berlin.

Jag har minnen från båda dessa tillfällen. Muren började byggas dagen efter min 16-årsdag och det var ganska dramatiska TV-bilder från folk som tog sig igenom taggtrådshinder och minfält för att komma till Västberlin.

Under hela min yrkestid som militär var ett delat Europa ett faktum. Jag minns när jag 1972 befann mig i Gällivare på en krigsförbandsövning. Det var januari och smällkallt!

På samma hotell bodde en grupp västtyskar som var i Gällivare för att vintertesta Porschebilar. Vi satt flera kvällar i baren och pratade med tyskarna och var ganska pessimistiska inför framtiden. En av dem hade praktiskt taget hela sin släkt i Östtyskland och ingen av oss trodde att vi skulle få uppleva att järnridån skulle falla.

En kollega från I 17 var på semester i Hamburg i november 1989 då muren föll. Han och frun vaknade en morgon av ett egendomligt motorljud utanför hotellet. När de tittade ut såg de en oändlig rad av östtyska Trabantbilar med glada människor som vinkade och skrek.

Min kollega undrade vad som hade hänt och slog på TV:n och förstod snart att muren fallit och att en massa östtyskar nu ville pröva friheten genom att köra med sina Trabanter till Hamburg.

Jag har i skrivande stund inte hunnit att vara här mer än ett par timmar och knappt hunnit att bekanta mig med hotellet. Jag gick faktiskt ut några minuter och i dörren mötte jag en grupp svenskar på väg in. En av dem stirrade på mig och jag tror att han kände igen mig. Det kan vara en "gammal beväring" från I 17, en hemvärnsman i Bohuslän eller någon hembygdsvän från någon av hembygdsföreningarna i landskapet. På bussen stod det Jörlandaresor.

Hotell Berlin är gigantiskt med sina 701 rum. Och de har trådlöst internet som ni förstår. Det betyder att jag kan lämna dagliga rapporter från mina övningar här.//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar