2007-07-16

Östrabo barnhem


(Klicka på kartan så blir den större)

Jag får en fråga om Östrabo barnhem.

Detta är ett utsnitt från den Ekonomiska kartan från 1937. Uppe i högra hörnet har jag med rött ringat in Östrabo barnhem.

Barnhemmet inrättades 1930 i Östrabo, som var tändsticksfabrikören Zachaus f.d. stora villa. Villan är numera riven men man kan hitta lite spår efter den i terrängen omedelbart söder om Mariebergs vattenverk.
Tyvärr har jag inte lyckat hitta någon närbild på villan men om vi tänker oss något i stil med de stora villorna vid Lagerbergsgatan så kommer vi ganska nära. Jag har själv tydliga minnesbilder av den sedan barnsben. Vi grabbar på Halla-Stenbacken spelade ofta fotboll på Samnerödsfältet och såg då barnhemmet varje gång. Det låg precis i kanten av det stora fältet. Vad jag minns hade jag av föräldrarna uppmanats att aldrig gå fram till barnhemmet. Det skedde inte heller.

Jag kan inte hitta några kommunala beslut som rör Östrabo barnhem så jag förmodar att det drevs i Landstingets regi. Det kanske någon av Uddevallabloggens läsare vet?

Inte heller i tidningarna kan jag hitta särskilt mycket om barnhemmet. Den 11 december 1936 skriver Bohusläningen att Östrabo barnhem skall få ta del av "Solstickemedel" och det passade väl bra eftersom den tidigare haft anknytning till Tändsticksfabriken.

Tidningen Kuriren skriver en artikel den 25 maj 1945 om ett besök på Östrabo barnhem. Tydligen hade antalet barn ökat betydligt för man skriver: "Skrämmande ökning av skilsmässorna under kriget".



Den här bilden är tagen från Fossumsberg. Det är faktiskt Västgötavägen som syns på bilden. Till vänster ligger det ena huset av Underofficersbostäderna. Rakt fram ligger Samnerödsfältet och något lite till vänster av bildens mitt skymtar man den stora Östrabobyggnaden. Det ser inte ut som att Rimnersvallen ännu är byggd (1923).

1969 beslutar Landstinget att bygga en ny byggnad på Skogslyckan som skall ersätta Östrabo upptagningshem. Tio år senare, i augusti 1979, revs den stora byggnaden.

Givetvis finns det arkivhandlingar med uppgifter om de barn som har bott på barnhemmet. Om någon är intresserad av det kan jag leta rätt på den arkivinstitution som har arkivmaterialet.//

4 kommentarer:

  1. HEJ!

    Jag känner inte igen Östrabo det är alldeles för stort i mina ögon.men jag var nog inte mer än 8 år när jag var där.kan du få fram dokument på alla barn som varit där så varför inte,jag hette samma som nu,efter skilsmässan tog jag tillbaka mitt flicknamn.hälsn Eivor N.

    SvaraRadera
  2. Arkivhandlingarna finns i Region- och stadsarkivet i Göteborg. Det var Bohuslandstinget som drev Östrabo barnhem, som övergick att bli Östrabo upptagningshem.
    Jag skall undersöka närmare vilka handlingar som finn i arkivet och hur tillgängliga (sekretess?)dessa är. Jag utgår dock ifrån att den som varit placerad på barnhemmet i vart fall får ta del av sina egna handlingar.

    SvaraRadera
  3. Hej . Jag bodde på ett barnhem några månader 1956. Jag föddes 1 maj och kom till barnhem innan jag var 2 månader. Bodde där tills jag var ca 8 månader. Då adopterades jag av en syster till min mor. Jag vet vem som var min mor men inte vem min far är/var.

    SvaraRadera
  4. Har en vän vid namn Clas Sjöberg som varit placerad på barnhem. Men enligt honom ska det hä hetat Kärranäs och legat nånstans ute vid Torp. Finns det nån dokumentation om detta. Han vet att jag söker åt honom.

    SvaraRadera