2007-07-14

Kanonerna de knalla - i Uddevalla


Kl 10.10 gled Ostindiefararen Götheborg ut från Pininfarinas brygga. En liten bogserbåt hjälpte till att få ut den från kajen. Ett stort antal flytetyg övervakade det hela. Ja till och med en gummibåt under en deltavinge som flög i luften över oss andra. Det var ett slags amfibieflygplan som till och med landade en stund på vattnet.

Götheborg stävade lugnt och försiktigt i riktning Svenskholmen där några tusen Uddevallabor var samlade.

Götheborg vände babords sida mot publiken och prick kl 10.30 hörde jag en röst från skeppet: "Femton sekunder kvar!". Samtidigt såg jag hela besättningen stå vid babordsreling med fingrarna i öronen. Det skulle bli skjuta av!

Och small gjorde det. Först en gång och sedan en gång till. Alla visste att Götheborg skulle skjuta två skott. Plötsligt kommer ytterligare ett skott, som lät som en pisknärt, inifrån land. Det var någon som förberett ett spektakulärt avsked av Götheborg. Kan det ha varit Hemvärnet?

Sedan hörde jag någon från skeppet anföra hela besättningen i det att man hurrade för Uddevalla samtidigt som man vinkade med långsamma svepande armtag i takt med varandra. Uddevallaborna svarade med att vinka tillbaka och jag kom att tänka på Håkan Hellströms populära låt: "Känn ingen sorg för mig Götheborg!" Det hela var smått vemodigt.

Besättning och Uddevallabor fortsätter att vinka till varandra medan Götheborg skjuter fart i rikting mot Uddevallabron.
Kl 10.49 med 7,5 knops fart passerar Götheborg Uddevallabron och när den kommer ut till i höjd med Stången svänger den ner mot Korstensholmen. Nötesundsbron är alldeles för låg för Götheborg och därför måste man runda Orust och Tjörn på sin väg mot Grebbestad.//

5 kommentarer:

  1. Tack från en som var för bekväm för att själv åka ut, för text och fina bilder.
    Roligt att "våra" båtar också är igång igen. Det blev många turer med både "Gustafsberg" och "Sunningen" i min barndom. En maskinist, jag tror han hette Wessberg, bodde nedanför vårt hus på Asplundsgatan. Därför fick jag en gång komma ner i maskin och titta. Något eller några år hade man också en skuta som hette "Munken" igång i Uddevalla. Senare, på 70-talet, gick hon på fisketurer från Lysekil, där jag en gång deltog. Undrar om hon finns kvar än?

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt roligt med din Uddevallablogg! Som nostalgisk utlands-uddevallare är det här en guldgruva...

    SvaraRadera
  3. Hej Marcus!
    Tack för det! Var i världen befinner du dig?

    SvaraRadera
  4. Jag finns i Genève, som för en salt grabb ibland tyvärr kan kännas lite instängt. Trodde aldrig jag skulle säga det, men jag saknar faktiskt fisklukt och måsskrik! :-)

    SvaraRadera
  5. Hej igen Marcus!
    Du är den förste utlandsuddevallaren som kontaktar mig. Min tanke är faktiskt att bloggen skall innehålla en blandning av historia i form av frågor men också att jag på något sätt kan vara era ögon i stort och smått. Digitalkameran är ständigt med mig och när jag ser något som kan vara intressant tar jag en bild.

    SvaraRadera