2007-05-10

Uddewalla Weckoblad


Jag är fascinerad av gamla tidningar, det är bara att erkänna. Uddevallas första tidning, Uddewalla Weckoblad, kom med sitt första nummer den 2 augusti 1826. Det var 26 år efter Trollhätte kanals öppnande, 20 år efter den förödande stadsbranden 29 juli 1806 och 18 år efter att den största sillperioden i stadens historia upphörde. Dessa tre händelser i Uddevallas historia kallar vi "de tre olyckorna". Då man läser tidningen märker man tydligt att olyckorna fortfarande satte sin prägel på staden.

Tidningen trycktes med frakturstil vilket många anser så svårt att ta till sig att de aldrig orkar försöka börja läsa dessa gamla tidningar. Det tycker jag är synd och därför har jag transkriberat tidningen fram till mitten av 1832. Du hittar texten på Uddevalla Hembygdsförenings hemsida http://www.bhf.bohusmus.se/bohusmus/bhf/uddevalla/ . Klicka på Uddevallas historia och sedan på Uddewalla Weckoblad förstås.

Att ta sig tid att läsa dessa gamla tidningar är att försätta sig till den tiden och efter en stund är man uppslukad helt. I Uddewalla Weckoblad kan du t ex läsa om kalabaliken vid återinvigningen av Herrestads kyrka, underbar läsning. Du kan också läsa om fantastiska jordskred. Kvällen då raset vid Småröd inträffade kom jag ihåg artiklar ur Uddewalla Weckoblad om olika jordskred, bl a ett vid Saltkällan i samma område som Småröd.

Jag har också tillgång till ett mycket omfattande register (mer om detta så småningom) över tidningsartiklar från Uddewalla Weckoblad 1826 till Bohusläningen av idag. I det registret hämtar jag mycket av svaren på de frågor jag får om Uddevalla.

Med den kunskap man får då man läser gamla tidningar och ser att samma saker upprepas gång på gång, så undrar man om mänskligheten aldrig lär sig.//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar