2007-05-28

Bohusläningen mot Kuriren 1937 - spelarna identifierade


Jag efterlyste för en tid sedan namnen på spelarna i Bohusläningens och Kurirens fotbollslag som möttes på Rimnersvallen 1937. Se tidigare artikel!
Gamle boxningsvännen Sven Svensson har nu identifierat de flesta efter att Jan Aronsson kontaktat honom.
Översta raden från vänster: Eskil Lind, Frans Strömberg, Arne "Knaster" Johansson, Johnne "Åkarn" Andersson, Frank Eriksson, Thorild, Frank Jansson, Bjurhult, Folke Ek, Sven Lidman och Palmberg.
Mittersta raden från vänster: Nils Ryberg, Roland Palmberg, Henry Lindqvist, Paul Blomqvist, Frank "Grotta" Johansson.
Nedre raden från vänster: Evert Andersson, Wilhelm Hansson, Alf Nygren, Henry ?, okänd, Henry Ekman.
Nämnde Sven Lidman var med och startade Uddevalla Hembygdsförening och blev vice ordförande från början. Då var han pensionerad från Bohusläningen men på bilden spelade han för sin förre arbetsgivare Kuriren.
Alf Nygren kände jag också. Han bodde i Farsta på gamla dagar men var lidelsefullt intresserad av Uddevallas historia.
Roland Palmberg kände jag som pappa till mina ungdomskamrater Anders och Per-Elof.
Men ingen av dessa tre kände jag igen förrän jag fick namnen.//

1 kommentar:

  1. Alf Nygrea var kanslichef på Svenska Handikappidrottsförbundet 1969-1985.
    Är det någon som vet om han sysslade med handikappidrott i Udevalla före 1957?
    1957 blir Alf konsulent i utredningskommittén "Idrott för handikappade och åldringar" och flyttar då till Sthlm.
    /Leif Söderberg (sodlei(snabela)telia.com)

    SvaraRadera